Dopoledne před naším odjezdem z Paro jvyrážíme na naši druhou návštěvu Paro Tshechu, tentokrát do amfiteátru nad pevností Paro Dzong.
Přestože je zde dle mého odhadu asi 1000 lidí, je to tu pro publikum mnohem volnější. Chvíli jsme usedli do zatím poslední řady a čekali jsme, až začne taneční program. Po chvíli jsme však vstali a pomalu přecházeli po louce vyhrazené pro diváky sem a tam.
V amfiteátru bylo o poznání více místa pro publikum
Program dosti neformálně zahajují postavičky v červených maskách Atsarové. Tyto postavy patří neodmyslitelně k slavnostem Tshechu a jsou vlastně jakýmsi mixem mezi klaunem a moderátorem a vyplňují časový prostor mezi jednotlivými vystoupeními. Současně v sobě zahrnují duchovní i světskou podstatu.
Atsara s plačícími dětmi
Červenolící klauny jsme samozřejmě viděli už při první návštěvě Paro Tshechu a jejich žertům jsme pochopitelně nerozuměli. Aleně se ale podařila poměrně dobrá fotka, když jedna z přítomných maminek svěřila své malé děti jednomu Atsarovi a ještě mu za to platila. Dětem to však moc zábavné nepřipadalo.
Wochupai Zhey
Oficiální program čtvrtého dne byl zahájen v 9:00 procesím „ Chipdrel Procession“ , v jehož čele jdou představitelé duchovního života regionu a kláštera. Potom následuje tanec se zpěvy Wochupai Zhey, který předvádí muži v bílých sukních a černých vestách, jejichž hlavy zdobí věnec ze zelených větví. Tento tanec patří mezi lidové a jeho choreografie se liší podle lokality.
Těsně před desátou hodinou začíná první dnešní tanec s náboženským posláním:(Tanec pánů kremačních polí).
Durdag Cham Čtyři tanečníci ve žlutých sukních a bílých halenách mají na hlavě bílou masku symbolizující lebku – smrt. Během tance se převtělují do boha Avalokiteshvara (symbol soucitu) a Buddhy Vajrahekura, kteří se účastní kremací, aby pomohli zesnulému osvobodit jeho ducha z tělesné schránky a převést ho do jiného světa.
Potřásání rukama ve vzduchu, prošlapávání nohou a v neposlední řadě i neskutečné prohýbání zad - to vše má za úkol podmanit si duše zemřelých a osvobodit je z tělesné schránky. I převažující bílá barva tanečníků vyjadřuje čistotu a odloučení duchovna a tělesné schránky člověka.
Tungam nebo Tun Gam Cham (Tanec děsivých božstev) patří mezi nejděsivější tance, které je možné vidět na slavnostech Tshechu.Tančí jej výhradně mniši oblečení do pestrých brokátových šatů s převažující červenou barvou. Na hlavě mají hrůzostrašnou masku.
Tun Gam Cham
Tento dramatický tanec má hluboký symbolický význam. Tanečníci, představující buddhistická božstva, nejprve tanečním krokem obstupují špatné (nebuddhistické) duchy v kruhu a následně je uzavírají do pomyslné schránky. Poté představitel hlavního boha špatné duchy rituálně zabíjí posvátnou dýkou – phurbu. Zlí duchové a božstva, kteří se nepřidají na stranu buddhistické víry, jsou Guru Rinpochem zatracení úderem blesku. Lidstvo je zachráněno a spaseno.
Zamyšlená dívka v publiku
Soustředěná dáma Tento tanec byl poslední, který jsme v Paro viděli. Po jeho skončení jsme ještě prošli amfiteátrem, a snažili jsme se vyfotit tváře v publiku. Myslím, že řada přítomných vnímá slavnosti Tshechu skutečně jako návštěvu bohů, nicméně určitě ne všichni.
Paro Tshechu selfie